Enquête 2023

De peiling van het Vlaams Patiëntenplatform van 2022 leert ons dat 58,7 procent van de patiënten die de vragenlijst van AZ Delta invulden een 9 of 10/10 geeft na een verblijf op een verpleegeenheid. 67,3 procent van die groep zou het ziekenhuis ‘zeker wel’ aanbevelen. Voor de dagziekenhuizen geeft 63,3 procent van de patiënten ons ziekenhuis een 9 of 10. 70,4% zou het ziekenhuis ‘zeker wel’ aanbevelen.AZ Delta behaalt mooie scores op vlak van vriendelijkheid van artsen en medewerkers, informatie ter voorbereiding op de opname; ontslag; medewerkersidentificatie en patiëntenidentificatie.Verbeterpunten zijn vooral de mate waarin patiënten zich geïnformeerd voelen en inspraak krijgen. Ook privacy blijft een pijnpunt.

Je vindt meer informatie op de website van de overheid rond de kwaliteit van zorginstellingen, nl zorgkwaliteit.be

Concrete verbeteracties

N.a.v. de resultaten van de Vlaamse Patiëntenpeiling zijn er concrete verbeteracties uitgewerkt voor de thema’s informatie, inspraak en privacy.

We willen werken aan vier centrale ambities. We willen dat de patiënt (en de vertrouwenspersoon)

  • de informatie die we geven, begrijpt

  • éénduidige informatie verkrijgt (geen verwarring).

  • meer inspraak heeft

  • vertrouwen heeft in de zorgverlener(s).

Informatie en inspraak

Op verschillende afdelingen worden focusgesprekken georganiseerd om na te gaan waarom patiënten bepaalde scores geven. Met deze informatie gaan we verder aan de slag en ondernemen we gericht acties.

Begin 2023 startten we een samenwerking met ‘t Hope – een vereniging van en voor mensen in kansarmoede – om beter zicht te krijgen op de nood aan informatie rond de kostprijs. De informatie op de website is verduidelijkt en we hebben een grafische voorstelling van kostprijsinformatie uitgewerkt. Deze wordt in verschillende talen aangeboden en meegegeven met de onthaalbrochure. In het najaar organiseerden we een vorming voor medewerkers om mensen met financiële kwetsbaarheid te herkennen en om informatie op een laagdrempelige manier aan te bieden.

Helder communiceren vormt een essentiële stap voor een goed begrip bij de patiënt. We hanteren hiervoor de gespreksleidraad 'De Kunst van een Goed Gesprek' en sensibiliseren zorgverleners over het belang van het verstrekken van informatie op maat. Daarnaast besteden we speciale aandacht aan anderstalige patiënten en streven we ernaar zoveel mogelijk gebruik te maken van visuele ondersteuning bij de informatievoorziening.

Heel wat informatie is online beschikbaar, maar niet iedere patiënt heeft goede digitale vaardigheden. Wij zetten ons daar, samen met ARhus en de stad Roeselare, extra voor in. Bij digitale vragen is het steeds mogelijk om langs te komen in het Digipunt op campus Rumbeke.

Privacy

Na de succesvolle start van een systeem op orthopedie om de patiënt te laten zien wat de wachttijden zijn in de wachtzaal, zijn meerdere diensten van plan om hier ook mee te werken. Je krijgt dan ook een nummer en dan weet je zo wanneer je met een nummer binnen mag bij de arts. Dit is beter voor de privacy want het is dan niet meer nodig om je naam af te roepen in de wachtzaal.

Op radiologie in Rumbeke is een proefproject opgestart waarbij de patiënt persoonlijke informatie vooraf digitaal registreert in het medisch dossier online of via een kiosk. Dit vermijdt dat gevoelige informatie mondeling gedeeld moet worden aan het secretariaat, waar de gesprekken hoorbaar zijn voor anderen.

Heel wat privacyproblemen hebben te maken met infrastructuur. In afwachting van oplossingen, roepen we medewerkers en artsen op om aandacht te hebben voor correct omgaan met de privacy van patiënten. In de ‘week van de verpleegkunde’ (februari 2023) gaven we een sessie rond ‘privacy’ aan 690 verpleegkundigen waar de voornaamste pijnpunten grondig besproken werden.

Ter bescherming van de privacy werd ook een duidelijke procedure uitgewerkt rond het aanstellen van vertrouwenspersonen. Deze procedure moet verhinderen dat derden die niet door de patiënt als vertrouwenspersoon zijn aangeduid gezondheidsinformatie verkrijgen.

Laatst aangepast: 26 juni 2024