Het heeft tot doel om iedereen binnen het ziekenhuis te laten stilstaan bij volgende vragen:

  • Wat betekent kwaliteit concreet in de functie die ik uitvoer?

  • Hoe kan ik bijdragen aan een kwaliteitsvolle zorg- en dienstverlening?

  • Hoe kan (ik) de zorg- en dienstverlening continu verbeteren?

AZ Delta gaat het engagement aan zich te laten toetsen door een onafhankelijke organisatie, omdat we kwaliteitsvolle zorg willen blijven leveren; zicht willen krijgen op verbeterkansen en om een continue verdere groei te blijven vooropstellen.

Team kwaliteit

Als ziekenhuis vinden we patiëntveilige zorg en kwaliteit heel belangrijk. In alles wat we doen, willen we kwaliteitsvol werken.

  • Kwaliteit betekent onder meer dat we werken volgens de geldende afspraken en procedures.

  • We maken duidelijke afspraken en zorgen voor uniforme werkwijzen die we voor iedereen vlot beschikbaar stellen.

  • Kwaliteit betekent ook dat we leren van elkaar.
    Leren van elkaar kan door te toetsen of we aan de geldende afspraken voldoen, door best practices te delen, door het analyseren van incidenten die zich voordoen en het ter harte nemen van feedback die we ontvangen.

  • Kwaliteit betekent tot slot dat we borgen wat goed gaat en groeien waar mogelijk of nodig.

Omdat kwaliteit geen statisch gegeven is, blijven we voortdurend onszelf in vraag stellen, verbeterinitiatieven opzetten, innoveren waar mogelijk. We sturen bij waar nodig a.d.h.v. PDSA (Plan-Do-Study-Adjust)-cyclus. Op deze manier blijven we continu met kwaliteit bezig.

Meer vragen over Delta Q: neem contact op met team kwaliteit via kwaliteit@azdelta.be

Delta Q-verbeterprojecten

In ons ziekenhuis worden heel wat verbeterprojecten uitgewerkt in samenwerking met medewerkers en artsen. Halfjaarlijks worden de meest innovatieve en waardevolle projecten in de kijker gezet. De winnende projecten ontvangen een ‘gouden Delta Q’. Deze wordt uitgehangen op een centrale plaats in het ziekenhuis.

In het kader van duurzaamheid is er dit jaar een project om voedselverspilling tegen te gaan. Door de inzet van onze medewerkers en heel wat initiatieven is onze voedselverspilling met 33 procent verminderd. Dat staat gelijk aan 30.500 kilogram voedsel!

De veiligheid van de patiënt is voor ons ziekenhuis prioritair. Er is dan ook voor gekozen om het project bedsidescanning in te voeren. Bedsidescanning betekent dat het patiënten-identificatiearmbandje bij de patiënt en de medicatie op het moment van toediening gescand worden. Hierdoor worden 'de vijf J’s' gecontroleerd aan het bed van de patiënt:

  • juiste patiënt

  • juiste geneesmiddel

  • juiste vorm

  • juiste dosis

  • en juist tijdstip.

    Wanneer het gescande geneesmiddel niet staat voorgeschreven in het dossier van de patiënt, de dosis te laag of te hoog is, de toedieningsvorm verkeerd is of het toedieningstijdstip te vroeg of te laat is, wordt de verpleegkundige gewaarschuwd voor een potentiële medicatiefout. Daardoor worden potentiële incidenten vermeden.

Registratie transmurale incidenten

Patiëntveiligheid blijft een absolute prioriteit, ook wanneer de patiënt het ziekenhuis verlaten heeft. Sinds 2022 loopt dan ook een proefproject rond de registratie van transmurale incidenten, in samenwerking met 2 huisartsenkringen (HVGent en HAMWVL), 2 ziekenhuizen (UZ Gent en AZ Delta) en UGent (Q&S).
Op basis van deze meldingen worden concrete verbetermaatregelen uitgewerkt om de veiligheid van onze patiënten te verbeteren en ervoor te zorgen dat de kwalitatieve zorg gegarandeerd blijft. Er is ingezet op communicatie met en sensibilisering van huisartsen over:

  • het rechtstreeks doorverwijzen van patiënten voor medische beeldvorming naar de dienst medische beeldvorming.
    Door deze patiënten niet eerst naar de dienst spoedgevallen te sturen, verlaagt de werkdruk op de dienst spoedgevallen.

  • het belang van verwijsbrieven, aangezien er een hoger tarief aangerekend wordt indien de patiënt niet over een verwijsbrief van de huisarts beschikt.
    Ook binnen het ziekenhuis werd er ingezet op een betere zichtbaarheid van de elektronische verwijsbrieven in ons elektronisch patiëntendossier.

Laatst aangepast: 26 juni 2024